loading...

yastech

yastech بازدید : 204 شنبه 06 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

«نوا 7» (nova 7 5G) دومین گوشی از سری نوا 7 هواوی است. گوشی nova 7 5G علی رغم برخی ویژگی‌های مشترک با مدل رده بالاتر نوا 7 پرو، تفاوت‌هایی نیز با آن دارد. در ادامه به معرفی، مشخصات و قیمت گوشی نوا 7 هواوی می‌پردازیم.

huawei-nova-7-5g-screen@2x.jpg

گوشی nova 7 5G هواوی به یک صفحه نمایش 6.53 اینچی OLED  با وضوح +FHD و با نسبت ابعاد 20:9 مجهز است که یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی را در ناچ خود جای داده است. حسگر اثر انگشت گوشی نوا 7 در زیر صفحه نمایش آن تعبیه شده است.

huawei-nova-7-5g-colours-id-silver@2x.jpg

دوربین پشتی 64 مگاپیکسلی گوشی نوا 7 معمولی مشابه نسخه پرو است اما دوربین پریسکوپ آن جای خود را به یک دوربین تله فوتو معمولی 8 مگاپیکسلی داده است که توانایی زوم 3 برابری اپتیکال و زوم هیبریدی 5 برابری دارد. دوربین سوم  یک دوربین التراواید 8 مگاپیکسلی و دوربین  چهارم هم یک ماکرو 2 مگاپیکسلی است.

huawei-nova-7-5g-rear-four-camera-64mp@2x.jpg

گوشی نوا 7 نیز همانند نوا 7 پرو به چیپست Kirin 985 با 8 گیگابایت حافظه رم و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی مجهز است. ظرفیت باتری گوشی نوا 7 هواوی 4,000 میلی آمپر ساعت است و از شارژ سریع 40 واتی پشتیبانی می‌کند.

huawei-nova-7-5g-front-camera-32mp@2x.jpg

گوشی نوا 7 هواوی در رنگ‌های مشکی، بنفش، سبز، سرخ و نقره‌ای عرضه می‌شود. قیمت گوشی nova 7 5G در مدل 128 گیگابایتی 425 دلار و در مدل 256 گیگابایتی 48 دلار است. فروش گوشی نوا 7 از 28 آوریل (9 اردیبهشت) آغاز می‌شود.

yastech بازدید : 188 شنبه 06 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

ماه گذشته میلادی بود که گوگل اولین نسخه پیش نمایش از نسخه جدید اندروید را منتشر کرد. به این ترتیب اندروید 11 یا R اکنون در قالب نسخه Developer Preview 1 در دسترس قرار گرفته است و می‌توان با بررسی آن، از جدیدترین ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که قرار است در تازه‌ترین نسخه از محبوب‌ترین سیستم عامل موبایلی در دسترس قرار بگیرد آگاه شد.

باید توجه داشت که این نسخه از سیستم عامل اندروید با هدف استفاده توسط کاربران عادی طراحی نشده است؛ چرا که ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن در مراحل اولیه طراحی قرار دارند و ظاهر آن نیز بسیار ساده است. باید توجه داشت که این نسخه، اولین نمایش از سیستم عاملی است که قرار است اندروید 11 نامیده شود.

android-1.jpg

با وجود این باز هم این نسخه پیش‌نمایش می‌تواند مفید باشد؛ زیرا نیم نگاهی از ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که قرار است به سیستم عامل اندروید اضافه شود را در خود جای داده است. باید توجه داشت که این نسخه پیش‌نمایش از اندروید 11 قابلیت‌ها و ویژگی‌های زیادی را در خود جای نداده است؛ چرا که گوگل عادت دارد در کنفرانس توسعه دهندگان I/O که هرساله در ماه می برگزار می شود به ویژگی های اصلی نسخه جدید از سیستم عامل اندروید اشاره کند.

درست در همین هنگام است که اولین نسخه بتای عمومی از سیستم عامل اندروید نیز در دسترس عموم قرار می‌گیرد. از سوی دیگر ممکن است برخی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های موجود در این نسخه پیش‌نمایش هیچگاه در نسخه نهایی در دسترس قرار نگیرند. قبلا شاهد این بودیم که بخشی از ویژگی های جدید موجود در نسخه پیش‌نمایش در نسخه نهایی حضور نداشته‌اند.

ارتباطات
ارتباط 5G قرار است امسال حرف اول و آخر را بزند؛ در نتیجه اندروید 11 باید به خوبی از آن پشتیبانی کند. هر چند که پیش از این نیز در اندروید 10 هم پشتیبانی از این ارتباط را شاهد بودیم، اما این نسخه جدید از سیستم عامل اندروید، رابط‌های برنامه نویسی (API) ارتقا یافته و پیشرفته‌ای در حوزه ارتباطات در اختیار دارد. بنابراین توسعه دهندگان می توانند در طراحی برنامه‌ها از مزیت های ارتباط 5G مانند سرعت و زمان تأخیر بهبود یافته، استفاده کنند.

android-2.jpg

به عنوان مثال توسعه دهندگان می توانند در اندروید 11 بررسی کنند که آیا یک اتصال از نظر حجم دانلود اطلاعات (دیتا) دارای محدودیت است یا خیر. در صورت منفی بودن این سوال، برنامه‌ها می‌توانند با مصرف دیتای بیشتر، به صورت خودکار کیفیت اطلاعات در حال نمایش را افزایش دهند. علاوه بر این با استفاده از این API‌های جدید، توسعه دهندگان نرم افزارها می‌توانند اپراتورهایی که واقعاً یک اینترنت با حجم دیتای نامحدود را ارائه می‌دهند را شناسایی کنند.

اندروید 11 همچنین یک رابط برنامه نویسی جدید در اختیار دارد که قادر است پهنای باند در دسترس برای ارسال و دریافت اطلاعات را تخمین بزند. این رابط می‌تواند بدون نیاز به انجام هیچگونه محاسباتی به این اطلاعات دسترسی پیدا کند و برنامه‌ها را به گونه‌ای تنظیم کند که بهترین عملکرد و کیفیت را با توجه به پنهای باند موجود فراهم کنند.

در این نسخه از سیستم عامل اندروید همچنین سرویس های برقراری تماس نیز پیشرفت  قابل توجه‌ای داشته‌اند. رابط های برنامه نویسی در بخش شناسایی بهترین ارتباط Wi-Fi در دسترس و همچنین Passpoint‌ها هم بهبود زیادی پیدا کرده‌اند.

پشتیبانی از نسل جدیدی از نمایشگرها

android-3.jpg

نمایشگرهای با بریدگی نقطه‌ای (Pinhole) و قطره‌ای (Waterfall)، اکنون به صورت خودکار در سطح سیستم عامل اندروید پشتیبانی می شوند. بنابراین نیازی نیست شرکت هایی که از این نمایشگرهای جدید در محصولات خود استفاده می کنند هیچ گونه کار اضافه‌ای برای پشتیبانی از آن‌ها صورت دهند. برنامه های مختلف نیز می توانند بریدگی موجود در این‌گونه از نمایشگرها را با استفاده از رابط برنامه نویسی جدید اندروید 11 شناسایی و کنترل کنند. به عنوان مثال برنامه‌ها می‌توانند از تمامی بخش‌های نمایشگرهای با بریدگی قطره‌ای شکل از جمله لبه‌ها بهینه‌ترین استفاده را داشته باشند.

اعلان‌ها
طبق معمول در این نسخه از سیستم عامل اندروید نیز بخش اعلان‌ها دچار تغییرات جدیدی شده‌ است. گوگل در طی این سال‌ها نشان داده که برای هر نسخه از سیستم عامل خود یک روش تازه برای نمایش اعلان‌ها را هم در نظر گرفته است. در این نسخه، برای هرکدام از برنامه های در حال فعالیت، یک بخش اختصاصی در نوار اعلان‌ها وجود دارد.

سیستم نمایش به صورت حباب (Bubbles) برای اعلان‌ها نیز همچنان وجود دارد تا کاربران بتوانند در حالی که مشغول انجام فعالیت‌های گوناگون هستند به متن این اعلان‌ها دسترسی پیدا کنند. باید توجه داشت که این قابلیت قرار است تنها به صورت خودکار برای برنامه‌های پیام‌رسان فعال باشد و توسعه دهندگان دیگر برنامه‌ها مجبور هستند در اندروید 11، از رابط برنامه نویسی جدیدی استفاده کنند.

Screenshot_20200219-140000.png

در اندروید 11 اگر برنامه‌ای از کپی و Paste کردن تصاویر پشتیبانی کند، کاربران می‌توانند خیلی سریع با استفاده از نوار اعلان‌ها تصاویر را به عنوان یک پیام پاسخ ارسال کنند. به ندرت ممکن است که کاربران برای پاسخ دادن به اینگونه از پیام‌های دریافتی نیاز به مراجعه به خود برنامه‌ها داشته باشند. ترکیب این قابلیت جدید با این ویژگی که اکنون هر برنامه پیام رسان یک بخش اختصاصی در نوار اعلان‌ها دارد، می‌تواند بسیار جذاب باشد.

در نخستین نسخه پیش‌نمایش از اندروید 11، مرورگر کروم و همچنین برنامه صفحه کلید گوگل که آن را با عنوان Gboard می‌شناسیم دارای قابلیت Paste برای تصاویر هستند.

حریم امن و مجوز ها
یکی دیگر از ویژگی‌های جدید اندروید 11، قابلیت‌های تازه در بخش حریم امن و مجوزها است. اندروید 11 برای ایجاد دسترسی به محل حضور کاربران (Location) و همچنین استفاده از میکروفون و دوربین هربار از کاربران اجازه می‌گیرد. به این معنی که یک برنامه خاص تنها تا هنگامی می‌تواند به محل حضور، میکروفون و دوربین کاربران دسترسی داشته باشد که آن‌ها در حال استفاده از آن هستند. پس از بستن و بازکردن دوباره این برنامه‌، نیاز به تایید دسترسی به دوربین، میکروفون و محل حضور وجود خواهد داشت.

android-4.jpg

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی گوگل اواخر امسال برنامه های موجود در Play Store فقط با اجازه این شرکت میتوانند درخواست دسترسی به مکان حضور کاربران را صادر کنند. همچنین از تاریخ 3 آگوست (13 مرداد)، کلیه برنامه های جدیدی که قصد دارند از طریق Play Store منتشر شوند و به موقعیت مکانی کاربران نیاز دارند باید از سوی گوگل تایید شوند. در شرایطی سخت‌تر نیز از تاریخ 2 نوامبر (12 آبان) همه برنامه های موجود که قصد دارند درخواست دسترسی به موقعیت مکانی کاربران را صادر کنند باید از گوگل تأییدیه دریافت کنند؛ در غیر اینصورت از Play Store حذف می‌شوند. این شرایط معرفی شده از سوی گوگل یک تغییر بزرگ محسوب می‌شود زیرا نه تنها فقط اندروید 11 را متحول می کند، بلکه تمامی نسخه های اندروید را هم تحت تأثیر قرار می دهد.

همچنین در مورد این مجوزها، اندروید 11 سعی دارد درخواست  مکرر مجوز ها را از بین برده و این ایراد را بر طرف کند. اگر در طول مدت نصب برنامه روی یک دستگاه، هر درخواست اجازه دسترسی که برایتان ارسال می شود را دو بار رد کنید، این سیستم عامل به صورت خودکار از تکرار دوباره این سوال جلوگیری می‌کند. بنابراین دیگر از تکرار آزاردهنده این درخواست‌ها خبری نخواهد بود. اما اگر بعد از این کار نظرتان عوض شد و تمایل داشتید اجازه دسترسی به این برنامه را بدهید، باید به بخش تنظیمات دستگاه رفته و به صورت دستی این کار را انجام دهید (و یا اینکه می توانید برنامه را دوباره نصب کنید.)

ضبط صفحه نمایش و بهبودهایی برای تم تیره
اندروید 11 بازگشتی برای قابلیت ضبط صفحه‌نمایش محسوب می‌‌شود. (این قابلیت در نسخه های اولیه اندروید 10 حضور داشت اما بعدها به دلایلی نامعلوم حذف شد.) اما باید گفت این قابلیت این بار در اندروید 11 به طور واقعی کار می کند. این قابلیت را می‌توانید به سادگی از طریق منوی تنظیمات سریع که در بالای صفحه نمایش قرار دارد فعال کنید.

android-11-screen-recording-hero.jpg

همچنین در اندروید 11، تم تاریک قادر خواهد بود به طور خودکار و براساس زمان، در روز و شب روشن یا خاموش شود؛ به طوری که هنگام غروب خورشید، فعال و هنگامی که خورشید دوباره طلوع می کند، غیرفعال می شود. این تم همچنین می تواند در هر بازه زمانی که کاربران دستور می دهند فعال یا غیرفعال شود.

دیگر تغییرات صورت گرفته
جدیدترین نسخه اندروید همچنین دارای یک رابط برنامه نویسی شبکه عصبی جدید است که دسترسی به عملیات و کنترل های تازه‌ای را برای توسعه دهندگان فراهم می‌کند. اندروید 11 در اولین نسخه پیش‌نمایش خود دارای چند قابلیت امنیتی جدید نیز هست. توسعه دهندگان همچنین برای اینکه بروزرسانی  های سیستم عامل اندروید بر روی برنامه هایشان تاثیر کمتری بگذارد، فرآیند ها و ابزار های جدیدی را در اختیار دارند.

برنامه‌ها نیز در اندروید 11 قابلیت آن را دارند که با استفاده از یک API جدید، لرزش گوشی در هنگام پخش صدای زنگ را خاموش کنند. همچنین برنامه‌های دوربین به لطف این رابط می‌توانند هشدارهای تنظیم شده از سوی کاربران یا نمایش اعلان‌ها را در وضعیت خاموش قرار دهند. سیستم عامل اندروید همچنین در جدیدترین نسخه‌ خود ابزارهایی را برای پشتیبانی از افکت Bokeh در هنگام ثبت تصاویر در اختیار دارد.

تغییراتی خاص برای گوشی‌های پیکسل 4
گوگل همچنین به طور خاص برای گوشی‌های پیکسل 4 و XL 4، یک جسچر جدید Motion Sense در اندروید 11 در نظر گرفته است که می‌تواند برای ایحاد وقفه در هنگام پخش موسیقی و همچنین برای افزایش حساسیت لمس نمایشگر در هنگام استفاده از محافظ صفحه نمایش مورد استفاده قرار بگیرد.

دانلود
اگر یکی از توسعه دهندگان برنامه‌های اندرویدی هستید یا در گذشته نسخه‌های آزمایشی از این سیستم عامل را بر روی گوشی‌های هوشمند نصب کرده‌اید می‌توانید فایل‌های Image نسخه Developer Preview 1 از سیستم عامل اندروید 11 را از طریق این لینک دانلود کنید. فایل‌های مربوط به بروزرسانی OTA از این سیستم عامل هم از طریق این لینک قابل دسترس است.

android-5.jpg

این نسخه از سیستم عامل اندروید با تمامی گوشی‌های پیکسل گوگل به جز دو گوشی پیکسل و پیکسل XL سازگاری کامل دارد. البته توصیه می‌شود که برای دسترسی به این سیستم عامل جدید، کاربران تا ماه می و انتشار اولین نسخه بتای عمومی از آن صبر کنند. طبق زمان بندی صورت گرفته توسط گوگل انتظار می‌رود نسخه نهایی از اندروید 11 در ماه ژوئن یا نهایتاً در سه ماهه سوم از سال جاری میلادی منتشر شود.

yastech بازدید : 204 سه شنبه 19 فروردین 1399 نظرات (0)

گلکسی S20 اولترا با رویکردی جدی درزمینه‌ی تصویربرداری، طلایه‌دار تمام گوشی‌های هوشمند سامسونگ در سال جاری به‌شمار می‌آید که با مشخصات سخت‌افزاری بسیار مناسب اما قیمت گران، روانه‌ی بازار شده است.

 

عضو سوم خانواده‌ی گلکسی S20 با پسوند «اولترا»، طلایه‌دار تمام گوشی‌های هوشمند سامسونگ در سال جاری خواهد بود؛ پرچم‌دار تمام‌عیاری که ویترینی از دستاوردهای فنی کره‌ای‌ها به‌شمار می‌آید. اتصال 5G، نمایشگر ۱۲۰ هرتزی، دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی، بزرگ‌نمایی بدون‌ افت کیفیت تا سقف ۱۰ برابر و امکان ضبط ویدئوهای 8K و درنهایت برچسب قیمتی ۱۴۰۰ دلاری ازجمله ویژگی‌های مهم گلکسی S20 اولترا به‌حساب می‌آید.

روندی که سال گذشته به‌دست گوگل و اپل پایه‌گذاری شد، اکنون در پرچم‌داران جدید سامسونگ با شدت بیشتری دنبال می‌شود. مجموعه‌ی دوربین پشتی در هر سه عضو خانواده‌ی گلکسی S20 درون مستطیلی مشکی‌رنگ و برآمده از سطح بدنه قرار دارد. بااین‌حال، برآمدگی و ابعاد این مستطیل در نسخه‌ی اولترا به اوج خود می‌رسد؛ به‌گونه‌ای که به‌تنهایی به نتیجه‌ی کار طراحان سامسونگ را خدشه وارد می‌کند.

ماژول دوربین نزدیک به ۵۰ درصد از سطح نیمه‌ی بالایی گلکسی S20 اولترا را دراختیار خود دارد و برآمدگی دومیلی‌متری کار با گوشی روی سطح میز را به تجربه‌‌ای آزاردهنده تبدیل می‌کند. برآمدگی عظیم پشتی به‌ترتیب از بالا به‌ پایین دوربین اولتراواید و دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی و دوربین تله‌فوتوی ۴۸ مگاپیکسلی را درکنار فلش LED و ماژول تشخیص عمق (DepthVision) را در خود جای می‌دهد و عبارت Space Zoom 100X را برای تأکید قابلیت‌های بزرگ‌نمایی گوشی روی سطحش می‌بیند.

 

بی‌شک گلکسی S20 اولترا کم‌نقص‌ترین پرچم‌دار سامسونگ تا‌ امروز و یکی از گزینه‌های نزدیک‌ به گوشی هوشمند ایدئال بسیاری از افراد است؛ دستگاهی که یکی از نمایشگرهای روشن بازار را با رنگ‌های چشم‌نواز در بطن خود دارد، به‌مدد نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی همین نمایشگر، تجربه‌ی کاربری کم‌نظیر و لذت‌بخشی به‌ارمغان می‌آورد، مجموعه‌ی دوربین قدرتمند این گوشی هوشمند در شرایط نوری مختلف، عکس‌هایی پر از جزئیات و با وضوح بسیار و رنگ‌های جذاب ثبت می‌کند.

 

دیدگاه شما درباره‌ی گلکسی اس ۲۰ اولترا سامسونگ چیست؟ آیا فکر می‌کنید این گوشی هوشمند پرچم‌دار ارزش خرید دارد؟

yastech بازدید : 169 سه شنبه 19 فروردین 1399 نظرات (0)

داروی ضدویروسی فاویپیراویر که براساس ترکیبی در سال ۱۹۹۸ کشف شد و یکی از زیرمجموعه‌های فوجی‌فیلم تولید کرد، در ترکیه و ژاپن برای درمان کووید ۱۹ آزمایش شده است.

 

اواخر فوریه، مدیران یکی از شعبه‌های فوجی‌فیلم با تیمی از صد کارمند دست به کار بی‌سابقه‌ای در تاریخ ۸۶ ساله‌ی این شرکت زد. کاتسونوبو کاتو، وزیر بهداشت ژاپن، شرکت تولیدکننده‌ی دوربین‌های تصویربرداری فوجی‌فیلم را برای مبارزه با کووید 19، بیماری ناشی از ویروس کرونا، انتخاب کرد. در آن زمان، تقریبا ۱۳۰ نفر در ژاپن مبتلا به ویروس جدید چینی تشخیص داده شده بودند.

با وجود گسترش سریع کووید ۱۹ و نبود واکسن یا درمان مناسب، کاتو امیدوار بود بتواند دارویی پیدا کند که بتوان از آن برای درمان مجموعه‌ای از بیماران استفاده کرد. یکی از گزینه‌های منتخب، دارویی ضدآنفولانزا به‌نام آویگان بود که ده‌ها سال قبل، شرکت Toyama Chemical یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی فوجی‌فیلم، دست به تولید آن زده بود.

در هفته‌های گذشته، تیم فوجی‌فیلم در واکنش به کووید ۱۹، موفق‌تر از وعده‌های دولت‌مردان عمل کرده است. پژوهشگران فوجی‌فیلم با کار در دفترها و کارخانه‌های مختلف، طرح‌های منسجمی برای تولید دارو ارائه دادند و اطلاعات خود را با دیگر پژوهشگران ژاپنی به‌اشتراک و دارو را در اختیار بیمارستان‌ها گذاشتند. دولت ژاپن مصرف این دارو را برای درمان بیماران کووید ۱۹ تأیید کرده است. به‌نقل از شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، ۲۸ مارس (هفته‌ی گذشته)، دولت ژاپن فرایند رسمی‌سازی آویگان به‌عنوان داروی استاندارد کووید ۱۹ را آغاز کرده است.

از گام‌های مهم در فرایند رسمیت‌بخشی به دارو، آزمایش‌های پزشکی است که نتیجه‌ی یکی از آن‌ها در پایان ژوئن منتشر می‌شود. هنوز اطلاعات دقیقی درباره‌ی تأثیر آویگان به‌عنوان درمان کووید ۱۹ ارائه نشده است و صرفا دلایلی برای خوش‌بینی به آن وجود دارد. برای مثال، ژانگ زینمین، یکی از مقام‌های وزارت علم و فناوری چین، ۱۷ مارس گفت فاویپیراویر، نسخه‌ی عمومی آویگان، در درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های ووهان و شن‌ژن مؤثر بوده است.

فوجی فیلم

به‌گفته‌ی ژانگ، فاویپیراویر درمانی امن و مؤثر برای بیماران کووید ۱۹ است. با اینکه داده‌ها و روش‌شناسی ادعای ژانگ هنوز به‌شکل عمومی درنیامده‌اند، او به برخی نتایج پزشکان استناد کرده است. بنا‌به ادعای ژانگ، در بیمارستان شن‌ژن بیماران مبتلا به کووید ۱۹ فاویپیراویر مصرف کردند و آزمایش کووید ۱۹ آن‌ها پس از میانگین چهار روز منفی شد؛ در‌حالی‌که برای اعضای گروه کنترل این مدت یازده روز بود. در بررسی دیگری که در ووهان انجام شد، بیمارانی که دارو دریافت کرده بودند دو روز زودتر از بیماران دیگر بهبود پیدا کردند.

نتایج مذکور هنوز مقدماتی و تأییدنشده هستند؛ اما ظاهرا با عملکرد فاویپیراویر مطابقت دارند. برخلاف اغلب درمان‌های بیماری آنفولانزا که ازطریق مسدودکردن آنزیم نورامینیداز از گسترش ویروس جلوگیری می‌کنند، فاویپیراویر از تکثیر ژن‌های ویروسی در سلول‌های آلوده جلوگیری می‌کند؛ بنابراین، توانایی گسترش ویروس از سلولی به سلول دیگر را کاهش می‌دهد.

از دیدگاه کاربردی، اگر بار ویروسی بیماران پایین یا متوسط باشد، استفاده از دارو می‌تواند از شدت بیماری جلوگیری کند و طبق شواهد، داروی فاویپیراویر می‌تواند در ویروس‌های غیرآنفولانزایی هم اثر مشابهی بگذارد. آبه یکی از طرفداران این دارو است؛ به‌طوری‌که هفته‌ی گذشته گفت:

ژاپن تولید انبوه این دارو را آغاز می‌کند و با پژوهشگرانی همکاری خواهد کرد که از کشورهای دیگر می‌خواهند به ما ملحق شوند.

به‌گفته‌ی آبه، در‌حال‌حاضر تعداد زیادی از کشورها از فاویپیراویر استقبال کرده‌اند. گرچه آبه از کشورها اسمی نبرد، به‌نظر می‌رسد یکی از کشورهای علاقه‌مند ایالات متحده باشد. طبق گزارش جدید پولیتیکو، شرکت فوجی‌فیلم با سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) و وزارت بهداشت و خدمات عمومی این کشور درباره‌ی آزمایش‌های اویگان مذاکره کرده و به‌دنبال سرمایه‌گذاری پژوهشی دولت این کشور است. پس از گفت‌وگوی تلفنی شینزو آبه با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، شورای امنیت ملی این کشور برای قبول سرمایه‌گذاری روی داروی آویگان به دولت فشار آورد و از FDA خواست مصرف فوریتی این دارو را تأیید کند.

داروی فاویپراویر اواخر سال ۲۰۱۴ به‌عنوان درمان اورژانسی ابولا در غرب آفریقا تولید شد. بیماری ابولا در شکل و مقیاسی بی‌سابقه به مرگ هزاران نفر منجر شد و پزشکان بدون مرز با حمایت سازمان جهانی بهداشت، این دارو را دراختیار گروه گسترده‌ای از مبتلایان قرار دادند. البته افراد باردار در این دسته قرار نداشتند؛ زیرا فاویپراویر می‌تواند عوارض شدیدی برای زایمان به‌دنبال داشته باشد.

طبق پژوهشی، مصرف فاویپراویر در گینه آثار امیدبخشی داشته است؛ گرچه این نتایج قطعی نیستند. برای مثال، وقتی این دارو به بیمارانی با بار ویروس پایین تا متوسط داده شد، نرخ مرگ‌و‌میر ابولا در نیمی از بیماران از ۳۰ درصد به ۱۵ درصد رسید. حالا پنج سال پس از این ماجرا، دولت ژاپن امیدوار است این دارو نتایج مشابهی برای مبارزه با کووید ۱۹ داشته باشد. سوم آوریل، ۶۱ نفر از ۲۶۱۷ نفر مبتلا به کووید ۱۹ در ژاپن جان خود را از دست دادند.

شرکت فوجی‌فیلم به اظهارنظر چین درباره‌ی فاویپیراویر واکنشی نشان نداده و در آزمایش‌های پزشکی این دارو در چین نیز دخالتی نکرده است. آزمایش‌های چین روی داروهایی انجام شدند که شرکت داروسازی ژیجانگ هیسون، شریک تولیدی سابق فوجی‌فیلم، تولید شده بودند. این شرکت از زمان انقضای پتنت فوجی‌فیلم برای داروی فاویپیراویر در سال گذشته، تولیدکننده‌ی اصلی این دارو بوده است و از اواسط ماه فوریه، مجوز دولتی تولید داروی آنفولانزای جدید و بازگشتی را دریافت کرده و همچنین در حال اجرای آزمایش‌هایی برای بررسی تأثیر دارو روی کووید ۱۹ است. دولت چین از اواخر مارس و پس از اثبات تأثیرگذاری فاویپیراویر، صادرات این دارو را آغاز کرد.

داروی فاویپیراویر یا آویگان می‌تواند شدت آسیب به بافت‌های ریه را کاهش دهد

فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه هم از واردات دارویی خاص از چین سخن گفت که در چهل شهر مختلف برای درمان بیماران کووید ۱۹ به کار رفته است. ژاپن هم مصرف آویگان را به عنوان ابزاری برای قدرت نرم درنظر می‌گیرد. سه روز پس از آنکه ژانگ از موفقیت آزمایش‌های پزشکی چین سخن گفت، جوکو ویدودو، رئیس‌جمهور اندونزی، از واردات ۵،۰۰۰ دُز آویگان خبر داد. این کشور همچنین قرار است دومیلیون دُز دیگر از این دارو را وارد کند. این اقدامات نشان‌دهنده‌ی تنش بین امید و علم برای نجات جان افراد از کووید ۱۹ است. البته با اینکه ژاپن رسما درمان قطعی ویروس کرونای جدید با آویگان را تأیید نکرده است، به‌گفته‌ی آبه، نخست‌وزیر ژاپن، این دارو نتیجه‌ی موفقی را برای بیماران ژاپنی داشته است.

با اینکه کشور ژاپن، برای تولید انبوه دارو هنوز در انتظار آزمایش‌های پزشکی است، به کشورهایی مثل اندونزی اجازه داده است بخت خود را برای این دارو امتحان کنند. اندونزی، تنها کشور داوطلب آزمایش دارو نیست و به‌گفته‌ی فوجی‌فیلم، تعداد دیگری از کشورها هم برای آویگان درخواست داده‌اند؛ اما این شرکت نامی از آن‌ها نبرده و نگفته چقدر از این دارو صادر شده است.

فاویپیراویر ابولا

فاویپیراویر، تنها دارویی نیست که برای درمان کووید ۱۹ آزمایش شده است و طبق پژوهشی که نتایچش مارس سال جاری میلادی در مجله‌ی پزشکی نیوانگلند منتشر شد، دارویی HIV به‌نام کالترا در طول دوره‌ای ۱۴ روزه روی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در ووهان آزمایش شد؛ اما نتایج بهتری از مراقبت‌های استاندارد نداشت. شرکت بیوفناوری Gilead هم دارویی ضدویروسی به‌نام رمدسیویر عرضه کرد که روی دو نمونه در چین آزمایش شده است و نتایج نهایی آن اواخر آوریل منتشر خواهند شد. ناگفته نماند آزمایش‌های پزشکی در ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه برای آزمایش کارآمدی داروی کوزارا در حال انجام است. این دارو برای درمان نقرس و روماتیسم کاربرد دارد و به‌عقیده‌ی برخی، می‌تواند واکنش شدید سیستم ایمنی را کاهش دهد که می‌تواند به بافت‌های ریه آسیب بزند.

در گذشته، از داروی فاویپیراویر برای درمان ابولا استفاده شده بود

شاید بحث‌برانگیزترین درمان کووید ۱۹ ترکیب هیدروکسی کلروکین و کلروکین باشد؛ دو داروی ضدمالاریا که بیش از ۶ سال پیش به تصویب وزارت غذا و دارو درآمدند. دونالد ترامپ ۲۱ مارس توییتی درباره‌ی استفاده از این دارو برای درمان کووید ۱۹ منتشر کرد و به پژوهشی فرانسوی در‌این‌باره استناد کرد که تنها روی ۴۲ بیمار آزمایش شده بود. چند روز بعد، مردی اهل آریزونا که خلاصه‌ای از مصاحبه‌های تلویزیونی ترامپ و علاقه‌ی او به این دارو را دیده بود، به‌دلیل مصرف کلروکین جان خود را از دست داد. او افزودنی آکواریوم ماهی را با داروی مالاریا اشتباه گرفته بود. همچنین، طبق پژوهشی نه‌چندان مهم در مجله‌ی دانشگاه ژیجانگ، تأثیر هیدروکسی کلروکین بیشتر از درمان‌های عادی نیست.

داروها هم مانند انسان‌ها گاهی مسیرهای عجیبی پیش می‌گیرند. برای مثال در سال ۱۹۹۰، شرکت تویاما کمیکال با ویروس‌شناسی به‌نام کیمیاسو شیراکی برای تولید ترکیبی ضدویروس همکاری کرد که قرار بود از آن برای درمان بیماری هرپس استفاده شود. هشت سال بعد، شیراکی به‌طوراتفاقی به ترکیبی برای درمان آنفولانزا دست پیدا کرد؛ به‌همین‌دلیل، شرکت تویاما هم در آغاز مسیری جدید قرار گرفت و برای تکمیل این دارو با نام فاویپیراویر تلاش کرد. این شرکت به کمبود نقدینگی دچار بود و سال ۲۰۰۲، بخشی از سهامش را به شرکت داروسازی دیگری فروخت. فوجی‌فیلم هم پس از تصاحب شرکت تویاما در سال ۲۰۰۸، به تولید این دارو روی آورد.

در‌حالی‌که شرکت کوداک، رقیب دیرینه‌ی فوجی‌فیلم، به ورشکستگی نزدیک می‌‌شد، فوجی‌فیلم فعالیت‌های خود درزمینه‌ی بهداشت و درمان را افزایش داد و حالا بخش دارو و سلامتی ۲۰ درصد از فروش کلی فوجی‌فیلم را تشکیل می‌دهند؛ آن‌هم در کشوری مثل ژاپن که یک‌چهارم جمعیت آن را افراد مسن ۶۵ سال به بالا تشکیل می‌دهند. در سال ۲۰۱۴، سازمان داروسازی و تجهیزات پزشکی ژاپن درنهایت فاویپیراویر را تصویب کرد و دارو در همان سال برای درمان ابولا در غرب آفریقا به‌کار گرفته شد.

خاویر آنگلارت، یکی از پژوهشگران فعال درزمینه‌ی بررسی تأثیر داروی فاویپیراویر بر ابولا و عضو تیم مؤسسه‌ی سلامت و درمان فرانسوی به‌نام اینسرم، از اواخر سال ۲۰۱۴، دو آزمایش پزشکی و پژوهشی را در گینه آغاز کرد. تیم آنگلارت از اوایل ۱۹۹۰ پژوهش روی HIV را آغاز کرده بود و به‌نقل از او، نقاط مشترکی بین شیوع کووید ۱۹ و اتفاقات گینه در سال ۲۰۱۴ دیده می‌شود. او می‌گوید:

البته هر دو بیماری برای ما پژوهشگران و پزشکان یکسان نیست؛ اما مشکلات آن‌ها یکسان است.

داروی آویگان

به‌گفته‌ی آنگلارت، مشکل اصلی زمینه‌سازی انجام آزمایش‌هایی است که بتوانند به سؤال‌های مهمی درباره‌ی تأثیر داروها بر کووید ۱۹ پاسخ دهند. تفاوت کووید ۱۹ با ابولا در دنیاگیری آن است. انگلارت افزود:

ما از اتفاقات شگفت‌زده شده‌ایم و روزانه بیست ساعت کار می‌کنیم.

هدف آنگلارت از ساعت‌ها کار، اجرای آزمایشی در فرانسه برای ارزیابی کارایی داروهایی مشخص در درمان بیماران بالای ۶۵ سال کووید ۱۹ است. یکی از داروهای آزمایش، فاویپیراویر است که قبلا برای درمان ابولا در گینه به‌کار رفته بود. نظارت بر این دارو به‌ویژه برای افراد مسن آسان و پیش‌تر در درمان طیف گسترده‌ای از ویروس‌ها مؤثر واقع شده است. آنگلارت با مشکلات دیگری هم مثل کمبود تجهیزات و مواد روبه‌رو شده است. او می‌گوید:

دشواری‌هایی مثل مشکلات گینه رخ داده است؛ اما دیدن این مشکلات در بیمارستان‌های فرانسه واقعا عجیب است. تصور نمی‌کردم این اتفاق رخ دهد.

با‌این‌حال به‌گفته‌ی آنگلارت، وضعیت بیمارستان‌های فرانسه به‌مراتب وخیم‌تر از بیمارستان‌های غرب آفریقا هستند و ممکن است در روزهای آینده شاهد فاجعه باشیم.

yastech بازدید : 164 سه شنبه 19 آذر 1398 نظرات (0)

باز هم فصل آنفلوآنزا از راه رسیده و امسال به‌نظر می‌رسد که ویروس این بیماری با شدت بیشتری در کشور ما در حال فعالیت است. براساس گزارش‌های مختلف تعدادی از هموطنان ما از استان‌های مختلف بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. آنفلوآنزا در سرتاسر جهان با نرخ حمله‌ی جهانی ۵ تا ۱۰ درصد در افراد بزرگسال و ۲۰ تا ۳۰ درصد در کودکان رخ می‌دهد. در مناطق معتدل، آنفلوآنزا یک بیماری فصلی است که به‌طور معمول در جریان ماه‌های زمستان رخ می‌دهد. در مناطق گرمسیری الگوی فصلی مشخصی وجود ندارد و جریان آنفلوآنزا در تمام طول سال دیده می‌شود و معمولا در جریان فصل بارندگی چندین اوج دارد. مرگ عمدتا در افرادی که در گروه‌های درمعرض خطر قرار دارند، یعنی افراد کم سن‌و‌سال، افراد سالخورده و کسانی که دچار مشکلات سلامتی دیگری هستند، دیده می‌شود. آنفلوانزا هرساله در سرتاسر جهان شیوع پیدا می‌کند و منجر به حدود ۳ تا ۵ میلیون مورد بیماری شدید و حدود ۲۹۰ هزار تا ۶۵۰ هزار مرگ می‌شود.

کودکان، افراد سالخورده، زنان باردار، افرادی که مبتلا به بیماری‌های مزمن هستند و کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی، دربرابر ابتلا به آنفولانزا یا درگیری با مشکلات مرتبطی نظیر ذات‌الریه، برونشیت و عفونت‌های سینوس و گوش آسیب‌پذیر هستند. در این میان، مخصوصا کودکان کمتر از دو سال از آسیب‌پذیری زیادی برخوردار هستند. کودکان دارای سن کمتر از ۶ ماه نمی‌توانند واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند بنابراین برای حفاظت از آن‌ها دربرابر این ویروس بهترین راه این است افرادی که در تماس با آن‌ها قرار می‌گیرند، واکسینه شوند.

افراد بزرگسال ۶۵ ساله و بالاتر، به‌علت ضعف سیستم ایمنی نسبت‌به افراد جوان‌تر سالم در معرض خطر بیشتری قرار دارند. به‌طور معمول، بیشتر مرگ‌و‌میرهای ناشی از انفلوآنزا و بیش از نیمی از بستری‌های مرتبط با این بیماری مربوط به افراد سالخورده است.

احتمال ابتلا به آنفلوآنزای شدید در زنان باردار و نیز زنانی که طی دو هفته‌ی قبل از ابتلا به بیماری زایمان کرده‌اند، نسبت‌به زنان غیرباردار بیشتر است. احتمال بروز عوارض ناشی از این بیماری در افرادی که دچار مشکل سلامتی مزمن مانند موارد زیر هستند، بیشتر است:

  • آسم
  • دیابت
  • بیماری قلبی
  • چاقی
  • افرادی که در اثر سرطان،HIV یا دیگر بیماری‌ها سیستم ایمنی ضعیفی دارند

شایع‌ترین نوع آنفلوآنزای امسال نوع  H1N1 و H3N2 است. آنفلوآنزای نوع H1N1 شامل حدود ۹۰ درصد از موارد تشخیص داده شده می‌شود که شدیدترین فرم بیماری است.

آنفلوآنزای  H1N1 

ازنظر فنی، اصطلاح آنفلوآنزای خوکی به آنفلوآنزایی اشاره می‌کند که در خوک‌ها رخ می‌دهد. گاهی خوک‌ها ویروس آنفلوآنزا را به انسان‌ها و عمدتا به پرورش‌دهندگان خوک و دامپزشکان منتقل می‌کنند. گاهی نیز فردی که به عفونت آنفلوآنزای خوکی مبتلا است، آن را به دیگران انتقال می‌دهد. در بهار سال ۲۰۰۹، دانشمندان سویه‌ی خاصی از ویروس آنفلوآنزا را پیدا کردند. این ویروس که H1N1 نامیده شد، ترکیبی از ویروس‌های خوک‌ها، پرندگان و انسان‌ها بود. در جریان فصل آنفلوآنزای سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰، H1N1 موجب بروز عفونت تنفسی در انسان‌ها شد و با عنوان آنفلوآنزای خوکی معروف شد. به‌علت اینکه تعداد بسیار زیادی از مردم در سرتاسر جهان در آن سال به این عفونت مبتلا شدند، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که آنفلوانزای ناشی از ویروس H1N1 یک همه‌گیری جهانی است. از آن زمان، دانشمندان شیوه‌ی نام‌گذاری ویروس‌ها را تغییر دادند. ویروس H1N1 اکنون با نام H1N1v شناخته می‌شود. حرف v مخفف واژه‌ی «واریانت» است و نشان می‌دهد که این ویروس به‌طور معمول در جمعیت‌های حیوانی در گردش است اما در انسان‌ها نیز مشاهده شده است. از سال ۲۰۱۱، سویه‌ی دیگری از این ویروس یعنی H3N2v در جمعیت‌های انسانی در گردش بود و موجب آنفلوآنزا شد.

ویروس‌های آنفلوآنزا به خانواده‌ی ارتومیکسوویریده (orthomyxoviridae)تعلق دارند. ویروس آنفلوآنزا بر‌اساس پروتئین‌های مرکزی خود به انواع A، B و C تقسیم می‌شود. فقط انواع A و B موجب بروز بیماری در انسان می‌شوند. زیرگروه‌های مختلف ویروس‌های آنفلوآنزای نوع A براساس گلیکوپروتئین‌های موجود روی پوشش خود شناسایی می‌شوند. این گلیکوپروتئین‌ها دارای فعالیت هماگلوتینین(HA) یا نورآمینیداز(NA) هستند (N و H که در نام‌گذاری ویروس استفاده می‌شود، مخفف واژه‌های نورآمینیداز و هماگلوتینین است). درمجموع ۱۶ زیرمجموعه از هماگلوتینین و ۹ زیرمجموعه از نورآمینیداز وجود دارد که می‌توانند ترکیب‌های مختلفی را تشکیل دهند. میزان زیاد جهش و نوترکیبی ژنتیکی مکرر این ویروس‌ها باعث ایجاد تنوع زیادی در آنتی‌ژن‌های HA و NA می‌شود. جهش‌های کوچک نقطه‌ای که موجب بروز تغییرات کوچک(رانش آنتی ژنی)می‌شوند، به‌طور مکرر اتفاق می‌افتند. رانش‌های آنتی‌ژنی ویروس را قادر می‌سازد که از فرایند تشخیص سیستم ایمنی فرار کند و این امر منجر به شیوع مکرر آنفلوآنزا در طول سال‌ می‌شود. تغییرات عمده در آنتی‌ژن HA (شیفت آنتی ژنی)، در اثر نوترکیبی مواد ژنتیکی زیرگروه‌های مختلف A با هم اتفاق می‌افتد. شیفت‌های آنتی‌ژنی که منجر به ایجاد سویه‌های پاندمیک جدیدی می‌شوند (سویه‌هایی که منجر به همه‌گیری جهانی بیماری می‌شوند)، اتفاقات نادری هستند که ازطریق نوترکیبی بین زیرگروه‌های انسانی و حیوانی رخ می‌دهند، برای مثال ویروس آنفلوآنزای H1N1، نوترکیبی جدیدی بود که پیش از آن هرگز در جمعیت‌های انسانی دیده نشده بود. این ویروس با ویروس‌های آنفلوآنزای فصلی انسانی کنونی یا پیشین ارتباط ژنتیکی نزدیکی ندارد.

*آنفلوآنزای پرندگان به بیماری اشاره دارد که ناشی از عفونت با ویروس نوع A آنفلوآنزا یعنی آنفلوآنزای پرندگان است. این ویروس به‌طور طبیعی در پرندگان آبی وحشی وجود دارد و می‌تواند طیور اهلی و دیگر پرندگان و گونه‌های جانوری را درگیر کند. ویروس‌های آنفلوآنزای پرندگان معمولا موجب عفونت انسان نمی‌شوند. به‌گفته‌ی رئیس بخش مدیریت بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، تاکنون هیچ موردی از عفونت انسان با ویروس آنفلوآنزای طیور در کشور گزارش نشده است.

علائم شایع آنفولانزا چیست؟

آنفلوآنزا عفونت تنفسی حاد با شدت‌های مختلف است که از عفونتی بدون علامت تا یک بیماری کشنده متغیر است. علائم معمول آنفلوآنزا شامل شروع ناگهانی تب، لرز، گلودرد، سرفه خشک است که اغلب با سردرد، زکام، درد عضله و خستگی مفرط همراه است. علائم کمتر شایع آن استفراغ و اسهال است. احتمال بروز اسهال و استفراغ در کودکانی که دچار آنفلوآنزا می‌شوند، بیشتر است. تمام افرادی که به آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند، تب را تجربه نمی‌کنند. عوارض آنفلوآنزا ذات‌الریه، عفونت گوش میانی و تشدید بیماری‌های مزمن است. این بیماری در افراد سالخورده، نوزادان و کودکان کم سن و سال و در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف به شکل شدیدتری دیده می‌شود. مرگ ناشی از آنفولانزای فصلی عمدتا در افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن اتفاق می‌افتد.

آنفلوآنزای  H1N1 مانند آنفلوآنزای فصلی است اما دارای ویژگی فعالیت بالاتر در جریان فصل تابستان نیمکره‌ی شمالی، نرخ مر‌گ‌و‌میر بالاتر در میان افراد بزرگ‌سال سالم جوان و شیوع بالاتر ذات‌الریه ویروسی است.

انتقال

انتقال تنفسی عمدتا به‌وسیله‌ی قطراتی که در اثر سرفه‌ و عطسه در فضا پخش می‌شوند، صورت می‌گیرد انتقال ویروس ازطریق هوا در فواصل کوتاه ممکن است اتفاق بیفتد خصوصا در فضاهای محصور و شلوغ. آلودگی دست و تزریق مستقیم ویروس منشا احتمالی دیگری برای انتقال این ویروس است.

اگر فکر می‌کنید دچار آنفلوآنزا شده‌اید:

در خانه بمانید، استراحت کنید و از تماس با دیگران بپرهیزید، مگر اینکه نیاز به مراقبت‌های پزشکی داشته باشید. برای پیشگیری از انتشار آنفلوآنزا، تا حداقل ۲۴ ساعت پس از فروکش کردن تب، از تماس با دیگران خودداری کنید.

درمورد علائم هشداردهنده و جدی‌تر مرتبط با عوارض ناشی از آنفلوآنزا دقت کنید. این علائم در کودکان شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تنفس سریع یا مشکل
  • کبود شدن رنگ پوست
  • کج‌خلقی شدید
  • تب همراه‌با بثورات پوستی
  • عدم تعامل
  • عدم نوشیدن مایعات
  • علائمی که بهبود پیدا کرده اما سپس با تب و سرفه‌ی شدیدتر عود می‌کنند

علائم خطرناک در بزرگسالان شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دشواری تنفس
  • درد یا فشار در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه یا شکم
  • سرگیجه یا گیجی
  • استفراغ شدید یا مداوم
  • علائمی که بهبود پیدا کرده اما سپس با تب و سرفه‌ی شدیدتر عود می‌کنند

درمان آنفولانزا چگونه است؟

سازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۲۰۱۸، پس از ۲۰ سال، داروی جدیدی برای آنفلوآنزا تأیید کرد:بالوزاویر ماربوکسیل،داروی جدید به سه داروی ضدویروسی موجود برای درمان آنفلوآنزا اضافه شد: استلتامیویر،پرامیویر وزانامیویر.

داروهای ضدویروسی موجب کاهش علائم آنفلوآنزا شده و طول مدت بیماری را کاهش می‌دهند. این‌ داروها، داروهای تجویزی هستند که به شکل‌های مختلفی مانند قرص‌ها، مایعات، پودر استنشاقی و محلول وریدی ارائه می‌شوند و پزشک گزینه‌ی مناسب را برای بیمار تجویز می‌کند. این داروها ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشند.

یک موضوع مهم این است که باید مصرف داروها را زود آغاز کرد زیرا مطالعات نشان می‌دهند که آن‌ها بهترین عملکرد را طی دو روز نخست بیماری دارند.

به‌خاطر داشته باشید که آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان آنفلوآنزا مؤثر نیستند، پس از مصرف خودسرانه‌ی این داروها برای درمان آنفلوآنزا پرهیز کنید.

پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا

علاوه‌بر واکسیناسیون، اقدامات پیشگیرانه‌ی روزمره مهم هستند. از افرادی که بیمار شده‌اند دوری کنید و نکات بهداشتی مانند شستن مکرر دست‌ها را رعایت کنید. بهترین زمان دریافت واکسن آنفلوآنزا قبل از شروع انتشار بیماری در جامعه است، زیرا پس از واکسیناسیون حدود دو هفته طول می‌کشد تا آنتی‌بادی‌ها در بدن ایجاد شده و محافظت در برابر آنفلوآنزا حاصل شود. در فصل آنفلوآنزا تاجایی که ممکن باشد از فضاهای محصور و شلوغ و از تماس نزدیک با افرادی که دچار عفونت‌های حاد تنفسی شده‌اند، اجتناب کنید.

واکسن آنفلوآنزا

واکسن آنفلوآنزا تا چه حد مؤثر است؟

سویه‌های زیادی از دو نوع ویروس آنفلوآنزا وجود دارند (A و B) که انسان‌ها را آلوده می‌کنند. به‌منظور اینکه واکسن‌های آنفلوآنزا برای فصل آنفلوآنزا آماده شوند، کارشناسان باید ماه‌ها قبل از آغاز فصل شیوع درمورد آن تصمیم بگیرند. از آن‌جایی که سویه‌های این ویروس به‌سرعت تغییر می‌کنند، واکسن با سویه‌ی ویروس آنفلوآنزا تطابق کامل ندارد. اسکات اپرسون از مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری (CDC) می‌گوید که واکسن امسال تطابق خوبی دارد و دربرابر سویه‌های H1N1 و H3N2 که در حال گردش هستند، محافظت فراهم می‌کند.

حتی زمانی‌که یک واکسن مطابقت خوبی داشته باشد، نحوه‌ی تولید آن ممکن است عملکردش را محدود کند. بیشتر واکسن‌ها با استفاده از تخم‌مرغ به‌عنوان محیط کشت تولید می‌شوند که ممکن است موجب تغییر ویروس شود و بر عملکرد واکسن تأثیرگذار باشد.

در جریان فصل شیوع آنفلوآنزا، کارشناسان نمونه‌های ویروس را که در گردش هستند، مورد مطالعه قرار می‌دهند تا دریابند که واکسن تا چه حد در برابر آن ویروس‌ها محافظت می‌کند. آن‌ها از این اطلاعات برای تصمیم‌گیری درمورد ساخت واکسن بعدی استفاده می‌کنند. امسال بیشتر واکسن‌ها در برابر دو سویه‌ی A (H1N1 و H3N2) و دو سویه‌ی B محافظت می‌کنند. دوزهای معمول واکسن‌های آنفلوآنزای امسال چهارگانه هستند، یعنی در برابر چهار سویه محافظت می‌کنند (واکسن‌های  سه‌گانه نیز در دسترس هستند). مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری می‌گوید همچون دیگر واکسن‌ها، واکسنی که برای آنفلوآنزا ساخته می‌شود، کامل نیست ولی در جمعیت عمومی، خطر بیماری را از ۳۰ درصد به ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.

احتمالا دو موضوع را درمورد واکسن آنفلوآنزا شنیده‌اید: نخست اینکه باید هر سال آن را دریافت کنید و دوم اینکه حتی اگر واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده باشید، این واکسن ممکن است کاملا از شما در برابر آنفلوآنزا محافظت نکند. هر دو موضوع درست هستند. علت آن است که اگرچه اثبات شده است که واکسن از شما دربرابر آنفلوآنزا محافظت می‌کند، واکسن آنفلوآنزا با اطمینان ۱۰۰ درصد ساخته نمی‌شود. این واکسن‌ها قبل از آغاز فصل شیوع آنفلوآنزا ساخته می‌شوند. با این حال، دانشمندان پس از سال‌ها تجربه در زمینه‌ی ساختن واکسن آنفلوآنزا ایده‌های خوبی دارند که چه چیزی مؤثر بوده و چه چیزی مؤثر نیست. ایوان مالدونادو متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز مراقبت‌های بهداشتی دانشگاه استنفورد می‌گوید:

ما از داده‌های مربوط به فصل آنفلوآنزای سال گذشته‌ی نیمکره‌ی شمالی استفاده می‌کنیم و درمورد اینکه کدام سویه‌ها باید در واکسن سال بعد گنجانده شوند، تقریبا در همان زمان تصمیم‌گیری می‌شود.

در فرایند تصمیم‌گیری از چندین مدل پیش‌بینی و تخمین استفاده می‌شود اما همیشه این امکان وجود دارد که یک ویروس سرکش ظاهر شده و کارایی واکسن در آن فصل کاهش پیدا کند. برای مثال، سال گذشته یکی از سویه‌ها دچار جهش‌‌های عمده‌ای شد و موجب بی‌اثر شدن واکسن دربرابر آن سویه‌ی خاص شد. راهی برای پیش‌بینی این اتفاق وجود ندارد. البته این بدان معنا نیست که واکسن بیهوده است. این واکسن می‌تواند در اغلب موارد دربرابر بیماری محافظت کند.

واکسن امسال تا چه حد مؤثر است؟

دکتر مالدونادو می‌گوید هنوز خیلی زود است که بگوییم میزان اثربخشی واکسن امسال تا چه حدی است. اگرچه به‌طور کلی، میزان کارایی واکسن می‌تواند از ۱۰ تا ۶۰-۷۰ درصد متغیر باشد و میزان اثربخشی متوسط ۴۰ تا ۶۰ درصد است. اما حتی کارایی ۴۰ تا ۶۰ درصد هم می‌تواند بین افراد مختلف متغیر باشد یعنی وضعیت سلامتی شما روی میزان اثربخشی واکسن اثر دارد. برای مثال افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند را درنظر بگیرید (مثل کسانی که تحت شیمی‌درمانی یا اشعه قرار داشته یا داروهایی مصرف کرده با مشکلات پزشکی دارند که موجب تضعیف پاسخ سیستم ایمنی آن‌ها می‌شود). آن افراد درحالی‌که باید واکسن را دریافت کنند ولی میزان محافظت واکسن از آن‌ها مانند محافظت از یک فرد سالم نیست. این موضوع درواقع یکی از علل اصلی دریافت واکسن است. شما به افراد دیگر جامعه که ایمنی پایین‌تری دارند، کمک می‌کنید.

مسئله‌ی دیگری که لزوما اثربخشی واکسن را تعیین نمی‌کند اما می‌تواند در ابتلا به آنفلوآنزا تأثیر داشته باشد، زمان واکسیناسیون است. به‌طور کلی حدود دو تا چهار هفته طول می‌کشد تا اثربخشی واکسن آنفلوانزا در بدن پدیدار شود پس اگر طی این زمان در معرض ویروس قرار گرفتید، ممکن است به بیماری دچار شوید. همچنین اگر واکسن آنفلوآنزا را بسیار زودتر از آغاز فصل شیوع دریافت کرده باشید، ممکن است این واکسن در تمام فصل از شما محافظت نکند.

البته حتی اگر شما واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده باشید، باید از خود دربرابر آنفلوانزا محافظت کنید (به‌خاطر داشته باشید که واکسن ۱۰۰ درصد مؤثر نیست). به مقدار کافی بخوابید، سیگار نکشید (عوارض بیماری در افراد سیگاری شدیدتر است) و دست‌های خود را به‌صورت مکرر بشویید. اگر هم به آنفلوآنزا مبتلا شدید، در منزل بمانید و با رعایت بهداشت به سلامت عمومی جامعه‌ی حود کمک کنید.

اخیرا مؤسسه‌ی ملی بهداشت آمریکا ۸ میلیون دلار اعتبار اولیه را در اختیار دانشگاه جورجیا قرار داده است تا واکسنی را توسعه دهد که بتواند چندین سویه‌ای از ویروس آنفلوآنزا را در یک دوز واحد پوشش دهد. این دانشگاه دراین‌زمینه درحال همکاری با ۱۴ دانشگاه دیگر است.

گزینه‌های واکسن آنفلوانزا سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰

واکسیناسیون سالیانه بهترین راه برای پیشگیری از آنفلوآنزا است. این واکسن هرساله برای محافظت دربرابر سویه‌هایی از این ویروس که با احتمال بیشتری در آن فصل در گردش خواهند بود، به‌روزرسانی می‌شود. حتی در مواردی که واکسن کاملا از عفونت پیشگیری نمی‌کند، می‌تواند از شدت بیماری بکاهد و از بروز عوارض جدی آنفلوآنزا ازجمله بستری در بیمارستان و مرگ پیشگیری کند.

چه انواعی از واکسن آنفلوآنزا موجود است؟

مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری، استفاده از هر واکسن دارای مجوز مناسب برای سن را در جریان فصل آنفلوانزای سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ توصیه می‌کند. انواع مختلف این واکسن براساس روش ساخت عبارت‌اند از واکسن آنفلوآنزای غیرفعال‌شده (IIV)، واکسن آنفلوآنزای نوترکیب (RIV) یا واکسن آنفلوآنزای ضعیف‌شده (LAIV). واکسن‌های متفاوتی برای گروه‌های سنی مختلف مجاز است و برخی از واکسن‌ها برای برخی از گروه‌ها توصیه نمی‌شوند. اما جایی که بیش از یک واکسن مناسب موجود باشد، این واکسن‌ها بر هم اولویتی ندارند. 

چه کسانی برای دریافت واکسن آنفلوآنزا در اولویت قرار دارند؟

  • کودکان ۶ ماهه تا ۴ ساله (۵۹ ماه)
  • افراد دارای سن ۵۰ و بالاتر (به‌طور کلی عوارض، بستری و مرگ ناشی از آنفلوآنزا درمیان افراد ۶۵ سال و بیشتر رایج است، اگرچه افراد دارای سن ۵۰ سال و بالاتر نیز از گروه‌های در اولویت برای واکسیناسیون هستند زیرا احتمال ابتلای این گروه به بیماری‌های مزمنی که می‌تواند آن‌ها را در معرض عوارض شدید ناشی از آنفلوآنزا قرار دهد، بالاتر است)
  • افراد مبتلا به بیماری مزمن ریه (ازجمله آسم) یا بیماری قلبی عروقی (به جز فشار خون بالای ایزوله)، بیماری‌های کلیوی، کبدی، عصبی، خونی یا متابولیکی (از جمله دیابت ملیتوس)
  • افرادی که سیستم ایمنی آن‌ها سرکوب شده است (مثلا در اثر مصرف برخی داروها یا ابتلا به عفونت HIV)
  • زنان باردار یا زنانی که در فصل آنفلوآنزا باردار می‌شوند و نیز زنان تا دو هفته پس از زایمان
  • افراد دارای سن ۶ ماه تا ۱۸ سالی که درحال مصرف آسپرین یا داروهای حاوی سالیسیلات هستند و کسانی که ممکن است پس از ابتلا به عفونت آنفلوآنزا به سندرم ری مبتلا شوند.
  • افراد ساکن خانه‌های سالمندان و دیگر مراکز مراقبت طولانی‌مدت
  • افراد دارای چاقی شدید
  • کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی
  • افرادی که با کودکان زیر ۵ سال و افراد سالخورده تماس داشته یا از آن‌ها مراقبت می‌کنند
  • کسانی که با افراد دارای مشکلات پزشکی که در اثر آنفلوآنزا دچار عوارض شدید می‌شوند، در تماس هستند

 چه کسانی نباید واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند؟

افرادی که طی ۶ هفته پس از واکسیناسیون قبلی آنفلوآنزا دچار سندرم گیلن باره شده باشند، نباید واکسینه شوند؛ همچنین کسانی که دارای آلرژی شدید و مرگ‌بار به یکی از اجزای واکسن هستند.

۱۰ روش برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا

سؤال بسیاری از افراد این است که چگونه می‌توان از  ابتلا به بیماری‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی پیشگیری کرد. این سؤال مهمی است، زیرا بیمار شدن می‌تواند موجب ایجاد استرس بر سیستم ایمنی شود و موجب افزایش خطر بروز مشکلات خودایمنی، اختلال در عملکرد تیروئید یا دیگر بیماری‌های مزمن شود. ۱۰ روش طبیعی برای حمایت از سیستم ایمنی درجهت پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا عبارت‌اند از:

۱. دست‌های خود را به‌طور مکرر و کامل بشویید

شستن دست‌ها، راه شماره یک برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا و دیگر عفونت‌های تنفسی است. برای کشتن ویروس‌ها باید حداقل به‌مدت ۲۰ ثانیه دستان خود را با آب و صابون کاملا بشویید. با دست‌های آلوده چشم، بینی و دهان خود را لمس نکنید.

۲. روده خود را ترمیم کنید

روده‌ی شما دروازه‌ی سلامتی شما است زیرا بخش عظیمی از سیستم ایمنی در روده‌ی قرار دارد. اطمینان حاصل کنید که وضعیت روده‌ی شما خوب است. برای بهبود وضعیت باکتریایی روده می‌توانید از پروبیوتیک باکیفیتی که حاوی سویه‌های مختلف است، استفاده کنید. این امر باعث می‌شود که سطح باکتری‌های روده‌ی شما در حد مناسبی حفظ شود تا بتواند دربرابر عفونت‌ها مبارزه کند.

۳. مصرف قند و الکل را کاهش دهید

مصرف قند زیاد می‌تواند سیستم ایمنی شما را سرکوب کند و موجب شود که دفاع بدن دربرابر عفونت‌ها ازجمله ویروس آنفلوآنزا دشوار شود. این وضعیت همچنین شما را درمعرض ابتلا به عفونت‌های روده‌ای نظیر عفونت کاندیدا و سیبو (SIBO) قرار می‌دهد که سیستم ایمنی را سرکوب کرده و موجب نشتی روده می‌شوند. مصرف الکل نیز موجب سرکوبی سیستم عصبی مرکزی و بنابراین سیستم ایمنی می‌شود.

۴. استرس خود را کاهش دهید

استرس سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند. انجام فعالیت‌هایی نظیر یوگا و مدیتیشین به کاهش استرس کمک می‌کند.

۵. هر شب ۷-۹ ساعت بخوابید

طی خواب، سمومی که هنگام روز در معرض آن قرار گرفته‌ایم، از بدن پاک‌سازی می‌شود. کم‌خوابی مزمن می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را به میزان قابل‌توجهی تضعیف کند.

۶. از تقویت‌کننده‌های ایمنی استفاده کنید

سیستم ایمنی خود را به کمک یک مکمل تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی تقویت کنید. انواعی از این مکمل‌ها وجود دارند که برخی از آن‌ها حاوی کلستروم (آغوز) هستند. ایمونوگلوبولین‌های موجود در آغوز، سطح آنتی‌بادی‌های IgA را که نخستین خط دفاعی بدن هستند، افزایش می‌دهند. آنتی‌بادی‌های IgA به‌وسیله‌ی سلول‌های ایمنی روده تولید می‌شوند و می‌توانند پاتوژن‌ها و سموم مضر را تخریب و حذف کنند.

۷. مصرف مکمل گلوتاتیون و زردچوبه

آنتی‌اکسیدان‌ها برای عملکرد سیستم ایمنی بسیار مهم هستند. گلوتاتیون آنتی‌اکسیدان اصلی موجود در بدن است و وظیفه‌ی آن تقویت سیستم ایمنی و کمک به سم‌زدایی در کبد است. کورکومین، رنگدانه‌ی نارنجی‌رنگ موجود در زردچوبه یک زداینده‌ی رادیکال‌های آزاد است که موجب بهبود سلامت مفاصل و عملکرد سیستم قلبی‌عروقی می‌شود.

۸. سطح ویتامین D را در بدن خود بهینه کنید

ویتامین  Dدر عملکرد سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت‌ها و تنظیم خودایمنی نقش دارد. مصرف ویتامین D می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند. اگر غذاهای حاوی ویتامین D مصرف نمی‌کنید، از یک مکمل باکیفیت ویتامین D استفاده کنید. البته به دستورالعمل مصرف مکمل توجه کنید زیرا مصرف بیش از حد این ویتامین خطرناک است. توصیه می‌شود از مکمل حاوی ویتامین D استفاده شود که حاوی ویتامین K نیز باشد.

۹. آبگوشت استخوان بنوشید

آبگوشت استخوان برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. مطالعه‌ای که در مجله‌ی Chest  منتشر شد، نشان می‌داد که خوردن سوپ مرغ در جریان عفونت تنفسی موجب کاهش علائم تنفسی فوقانی و نیز تعداد سلول‌های سفید خون می‌شود. تصور می‌شود این مزایا ناشی از ویژگی کاهش التهاب این غذا به‌خاطر وجود  اسید آمینه‌هایی نظیر پرولین و گلیسین  است.

۱۰. زیاد ورزش کنید

ورزش با افزایش جریان خون، به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. افزایش جریان خون موجب می‌شود آنتی‌بادی‌ها سریع‌تر در جریان خون جا‌به‌جا شوند و سیستم ایمنی بهتر بتواند با بیماری مبارزه کند. ورزش همچنین می‌تواند با تسکین استرس و کاهش آزاد شدن هورمون استرس در بدن موجب تقویت سیستم ایمنی شود.

yastech بازدید : 231 سه شنبه 28 آبان 1398 نظرات (0)

کامپیوترهای شخصی رومیزی از سال‌ها پیش عضوی جدی از زندگی کاربران فناوری بوده‌اند و احتمالا آینده‌ای متفاوت در انتظار آن‌ها خواهد بود.

 
 

کاربران قدیمی دنیای فناوری قطعا به یاد می‌آورند که از سال‌ها پیش، مرگ کامپیوترهای شخصی همواره بخشی از پیش‌بینی‌ها بود. اکنون و پس از گذشت چند دهه، پلتفرم محبوب کامپیوتر شخصی از بین نرفته و تنها به شکل‌های کوچک‌تر تبدیل شده است. امروز دستگاه‌های متعدد کوچک قابل حمل، وظیفه‌ی زنده نگه‌داشتن پلتفرم PC را یدک می‌کشند.

فراموش نکنید که تعریف کامپیوتر شخصی برای لپ تاپ و دستگاه‌های دو در یک نیز به کار می‌رود. البته اکثر افراد محیط کامپیوترهای رومیزی یا دستکتاپ را نزدیک‌تر به تعریف PC می‌دانند و به‌نوعی آن‌ها را یک مفهوم در نظر می‌گیرند. با وجود تمام پیشرفت‌های صورت‌گرفته در حوزه‌ی پردازش، هنوز کامپیوترهای رومیزی بهترین انتخاب برای کاربردهای خلاقانه، تولید محتوا و حتی بازی هستند. اکنون این سؤال ایجاد می‌شود که چه آینده‌ای انتظار پلتفرم کامپیوترهای رومیزی را می‌کشد؟ به‌ بیان‌ دیگر تجربه‌ی ما از استفاده از آن‌ها در سال‌هایی همچون ۲۰۲۵ یا ۲۰۳۰ چگونه خواهد بود؟

کارشناسان با توجه به محبوبیت و کاربردهای کنونی کامپیوترهای رومیزی، پیش‌بینی‌های متعددی را برای آینده‌ی پلتفرم دارند. البته برخی پیش‌بینی‌ها بیشتر شبیه به رویاپردازی به‌نظر می‌رسد، اما برخی دیگر به واقعیت نزدیک‌تر هستند و می‌توان آن‌ها را به‌عنوان کاربردهای حتمی کامپوتر رومیزی در آینده در نظر گرفت. در ادامه‌ی این مطلب به بررسی برخی از آینده‌های محتمل‌تر برای پلتفرم مذکور می‌پردازیم.

راه‌اندازی فوق سریع

برخی از ما کامپیوترهای رومیزی را به یاد می‌آوریم که از زمان فشاردادن دکمه‌ی روشن و خاموش تا راه‌اندازی نهایی به صرف چند دقیقه زمان نیاز داشتند. امروزه و با گسترش هرچه بیشتر درایوهای SSD، سرعت بارگذاری بسیار افزایش یافته است اما هنوز تا رسیدن به قابلیت راه‌اندازی فوق سریع (Instant On) کامپیوترها راه زیادی در پیش داریم. ازطرفی، روند توسعه‌ی کنونی و آزمایش‌های متعدد کاربران و کارشناسان سخت افزار نشان می‌دهد که می‌توان به چنین وضعیتی دست یافت. سال گذشته، کارشناسان تامز‌هاردور توانستند با استفاده از درایو Optane اینتل و کمی تنظیمات کاربردی، یک کامپیوتر شخصی مجهز به ویندوز 10 را در مدت ۴/۹ ثانیه بارگذاری کنند.

راه اندازی سریع

در پنج تا ۱۰ سال آینده، قطعا شاهد پیشرفت‌های کاربردی بیشتری در حوزه‌ی ذخیره‌سازی و همچنین قطعات سخت‌افزاری متعدد کامپیوترهای شخصی خواهیم بود. قطعاتی همچون مادربرد، پردازنده‌های مرکزی و رم، پیشرفت‌هایی را تجربه می‌کنند که ما را هرچه بیشتر به بارگذاری فوق سریع نزدیک خواهد کرد. حداقل می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ی مذکور، چند ثانیه‌ای از زمان بارگذاری کامپیوترها کاسته شود. به‌علاوه کامپیوترهای شخصی آینده همچون نمونه‌های ویندوزی مجهز به پردازنده‌ی آرم، شانس بالایی در پیاده‌سازی قابلیت بارگذاری فوق سریع دارند.

گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها از لحاظ ساختاری شباهت‌هایی با کامپیوتر شخصی دارند. درواقع می‌توان ادعا کرد آن‌ها بارگذاری سریع و دسترسی به یک کامپیوتر (به‌معنای دستگاهی با قابلیت پردازش) را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. با توجه به این شباهت باید از خود بپرسیم که آیا گوشی‌های هوشمند جایگزین کامپیوترهای شخصی می‌شوند؟ 

کامپیوتر رومیزی جیبی

امروزه گوشی‌های هوشمند حرفه‌ای از بسیاری از لپ‌تاپ‌های موجود در بازار قدرتمندتر هستند. فرایند تولید هفت نانومتری اکنون در پردازنده‌هایی همچون کوالکام اسنپدراگون ۸۵۵،اپل A12 و هواوی کرین ۹۸۰ استفاده می‌شود و SoCهای پنج نانومتری نیز در آینده‌ی نزدیک به بازار می‌آیند. حتی برخی کارشناسان، فرایند تولید سه نانومتری را برای سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی می‌کنند که قدرت و بازدهی بیشتری را به دستگاه‌های همراه خواهد آورد.

شرکت‌های فعال در صنعت فناوری از سال‌ها پیش تلاش می‌کنند تا فاصله‌ی میان گوشی‌های هوشمند و کامپیوترهای شخصی را کاهش دهند. آن‌ها لوازم جانبی همچون داک اتصال گوشی ارائه می‌کنند که تاکنون موفقیت‌های نسبی هم در بازار داشته‌اند. به‌عنوان مثال سامسونگ پلتفرم DeX را توسعه داد که تجربه‌‌ای شبیه به کامپیوترهای رومیزی را با اتصال گوشی هوشمند به نمایشگر فراهم می‌کند. کاربر با استفاده از پلتفرم مذکور و یک صفحه‌کلید و ماوس، به‌نوعی کامپیوتر شخصی را به‌صورت همراه‌با خود حمل می‌کند. البته Dex نمی‌تواند به‌صورت کامل جایگزین تجربه‌ی کامپیوتر رومیزی شود، اما به‌هرحال با تکامل و توسعه، به‌مرور جای خود را در میان کاربران پیدا خواهد کرد.

DeX

از تجربه‌ها و قابلیت‌های دیگری که گوشی‌های هوشمند را به کامپیوتر رومیزی نزدیک می‌کنند، می‌توان به قابلیت Continuity در macOS و اپلیکیشن Your Phone در ویندوز اشاره کرد. با استفاده از قابلیت‌های مذکور می‌توان کاربردهایی همچون تأیید هویت، پاسخ به تماس‌های صوتی، ارسال پیام، ثبت تصویر و انتقال فایل به محیط کامپیوتر رومیزی را به‌راحتی انجام داد.


شاید گوشی هوشمند، توانایی اتصال و کاربری به لوازم جانبی رومیزی را داشته باشد؛ همان‌طور که در گذشته تلاش‌های موفقیت‌آمیزی در این زمینه انجام شد. البته مسیر دنیای فناوری به‌سمتی می‌رود که دیگر نیازی به قدرت پردازشی از سمت کاربر نباشد و همه‌ی فرایندها در سرویس‌های ابری صورت بگیرند. چنین رویکردی مفهوم استریم را بیش‌ از پیش مهم می‌کند.درنهایت گوشی‌های هوشمند با وجود تمام قابلیت‌ها بیشتر به‌عنوان دستگاه‌هایی برای مصرف محتوا کاربرد دارند و هنوز کاربری تولید محتوای حرفه‌ای پیدا نکرده‌اند. این وظیفه هنوز در بهترین حالت در کامپیوترهای شخصی انجام می‌شود. به‌نظر نمی‌رسد وضعیت موجود در بخش تولید محتوای حرفه‌ای در آینده‌ی نزدیک تغییر کند. دلیل آن را نیز می‌‌توان در فرم خاص گوشی‌های هوشمند و محدودیت‌های کاربردی آن‌ها مشاهده کرد. بدین ترتیب می‌توان کامپیوترهای شخصی را بهترین گزینه برای هنرمندان، تولیدکننده‌های محتوای صوتی و تصویری ، کاربری‌های هوش مصنوعی، بازی و کدنویسی دانست. البته چنین نتیجه‌گیری تنها به‌خاطر سخت‌افزار یا نرم‌افزار سریع‌تر کامپیوترهای شخصی نیست.

آینده‌ی مبتنی بر استریم

نمی‌توان تأثیر اتصال اینترنتی سریع را بر پلتفرم کامپیوترهای شخصی نادیده گرفت. خدمات اینترنتی نه‌تنها مفهوم ذخیره‌سازی داده را تغییر می‌دهند، بلکه حتی روی کاربری‌های بنیادی کامپیوترهای شخصی هم تأثیر دارند. به‌عنوان مثال پلتفرم ابری بازی‌ استادیا (Stadia) گوگل را در نظر بگیرید؛ شرکت ادعا می‌کند که پلتفرم مذکور بازی‌ها را با کیفیت 4K HDR و نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه عرضه می‌کند، به‌علاوه کیفیت‌های بالاتر 8K/120fps هم برای پلتفرم استادیا ادعا شده‌اند.

استادیا

استادیا تنها به یک دستگاه مجهز به مرورگر کروم و یک اتصال اینترنتی نیاز خواهد داشت. اگر بخواهیم همین کیفیت‌ها را با یک تجهیز سخت‌افزاری کسب کنیم، باید کامپیوتری رومیزی با بهترین سخت‌افزارهای موجود در بازار و قیمتی چند هزار دلاری در اختیار داشته باشیم.

سرویس‌هایی همچون استادیا، تأثیر استریم را بر آینده‌ی مفهوم کامپیوتر شخصی مطرح می‌کنند. آیا سخت‌افزارهای فوق حرفه‌ای در چنین آینده‌ای برای مصرف‌کننده کاربرد خواهند داشت؟ درواقع با توجه به خدمات ادعاشده برای سرویس‌های مذکور شاید بتوان آینده‌ای را تصور کرد که کامپیوترهای شخصی در آن قدرت پایین و ظرفیت‌های محدود دارند. در چنین وضعیتی، فرایندهای پردازش سنگین در فضای ابری صورت می‌گیرند و تنها به دستگاه کاربر استریم می‌شوند. درنهایت شاید کامپیوترهای آینده با سخت‌افزارهایی ضعیف‌تر، کاربری‌ قوی‌تری نسبت به نمونه‌های کنونی ارائه کنند.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند که شاید نسخه‌ی بعدی مایکروسافت ایکس باکس هم قابلیت‌هایی شبیه به استادیا ارائه کند: دستگاهی با قدرت پایین که تنها بازی‌ها را از پلتفرم ابری به سمت کاربر استریم می‌کند. در چنین دستگاهی، سهم کمی از پردازش بازی در سمت کاربر انجام می‌شود.

در دنیای استریم بازی‌های ویدئویی، هنوز چالش‌هایی همچون لگ و حجم محتوای استریم وجود دارد. منتهی اگر چالش‌‌های استریم با کیفیت 4K و 8K از بین برود، می‌توان همین فناوری را در وظایف سبک ورک‌استیشن هم پیاده‌سازی کرد؛ وظایفی که نیاز به انتقال تصویر سریع محتوای آن‌چنان با کیفیت ندارند، اما فشار پردازشی بالایی خواهند داشت. در آینده، شاید همه‌ی این پردازش‌ها در مکانی دیگر انجام شوند و سخت‌افزار محلی کاربر بخش کوچکی از وظایف را بر عهده بگیرد.

رشد کامپیوترهای All in One

کامپیوترهای All in One مفهوم جدیدی در دنیای فناوری نیستند. محصولات این دسته، امروز در دو جهت متفاوت حرکت می‌کنند. کاهش ابعاد قطعات و همچنین افزایش تقاضا از سوی گیمرها، چنین کامپیوترهایی را به گزینه‌های مناسبی برای دنیای بازی تبدیل کرده است. برای کاربری‌های کاری نیز نمونه‌هایی همچون آی‌مک وجود دارند که بازار چنین ماشین‌هایی را روز‌به‌روز جذاب‌تر می‌کنند. در سبد محصولات اپل برای کامپیوترهای همه‌کاره، محصولی فوق حرفه‌ای به‌نام آی مک پرو با قیمت ۱۵ هزار دلاری معرفی شد؛ محصولی که مجهز به پردازنده‌ی قدرتمند Xeon W اینتل است و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی DDR4 EEC به کاربر ارائه می‌کند. شارپ هم در این بازار عملکرد خوبی دارد و با کامپیوتر برند Dynabook قابلیت‌های خوبی را همچون نمایشگر ۳۱/۵ اینجی 8K/120Hz به بازار معرفی کرد. قطعا شرکت ژاپنی با این محصول، کاربری‌های ورک‌استیشن را هدف گرفته است.

All in One

با افزایش هوشمندی و قدرت قطعات سخت‌افزاری، قیمت آن‌ها نیز روزبه‌روز کاهش پیدا می‌کند و قطعا شاهد کاهش قیمت کامپیوترهای All in One نیز خواهیم بود. به‌علاوه افزایش ابعاد نمایشگر، قدرت بیشتر و نمایشگرهای لمسی هم دور از انتظار نیست.

در سوی دیگر طیف کامپیوترهای همه‌کاره می‌توان نمونه‌هایی با قابلیت‌های اولیه و قیمت مناسب مشاهده کرد؛ کامپیوترهایی که اولین نیازهای یک کاربر فناوری را با نمایشگرهای بزرگ و دستگاه‌های مناسب برای ورود اطلاعات ارائه می‌کنند. این محصولات بری کاربرانی که به‌دنبال کاربری‌های عادی کامپیوتر شخصی هستند، گزینه‌های مناسب‌تری نسبت به گوشی‌های هوشمند خواهند بود. کاربری‌های استریم یا وظایفی با نیاز به قدرت پردازشی کمی بالاتر از گوشی هوشمند هم با این کامپیوترهای ساده‌تر All in One به‌خوبی انجام می‌شود.

کامپیوترهای آینده وابستگی زیادی به اتصال پرسرعت اینترنتی خواهند داشت

گیمرهایی که از کامپیوترهای همه‌کاره برای نیازهای خود استفاده می‌کنند، تا سال ۲۰۳۰ می‌توانند شاهد امکاناتی همچون نمایشگرهای ۵۰ اینچ با کیفیت 8K/240Hz باشند که بدون هیچ واسطه یا مانعی، محتوای حرفه‌ای را برای آن‌ها پخش می‌کنند. به‌ هر حال چنین قابلیت‌هایی ممکن خواهد بود و برای کاربرانی مناسب است که بدون درگیری زیاد با جزئیات فناوری، تنها به تجربه‌ای سریع از بازی در کامپیوتر شخصی نیاز دارند.

ذخیره‌سازی

آینده‌ی ذخیره‌سازی در دنیای کامپیوترهای شخصی با وجود مبهم بودن جذابیت‌های بالایی دارد. بسیاری از فناوری‌های حرفه‌ای کنونی همچون حافظه‌های فلش ۹۶ لایه اکنون برای کاربری‌های حرفه‌ای و تجاری عرضه می‌شوند و در آینده به دنیای مصرف‌کننده هم وارد خواهند شد. قیمت، ظرفیت و سرعت حافظه‌های NVMe SSD به‌مرور بهتر می‌شود، اما شاید آینده‌ی ذخیره‌سازی هم در خدمات ابری خلاصه شود. ما اکنون از ابزارهای ذخیره‌سازی ابری متعددی همچون دراپ‌باکس و گوگل درایو استفاده می‌کنیم. البته بخش زیادی از کاربران، سرویس‌های مذکور را تنها برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات مورد استفاده قرار می‌دهند.

افزایش سرعت اتصال‌های اینترنتی، امکان مشاهده و دانلود فایل‌های ذخیره‌شده در سرویس ابری را آسان‌تر می‌کند. البته سرعت بارگذاری هنوز در بسیاری از مناطق جهان محدودیت‌هایی دارد. خدمات بسیار پرسرعت در بسیاری از مناطق ارائه می‌شوند، اما هزینه‌ی آن‌ها بسیار بالا است.

خدمات ابری

در آینده قیمت اتصال‌های اینترنتی بسیار سریع کاهش خواهد یافت. البته چنین مسیری قطعا به منسوخ‌شدن حافظه‌های محلی کاربران نمی‌انجامد، اما فضای نامحدود و دسترسی در همه‌ی مناطق و وضعیت‌ها، مزایای متعددی برای کاربران آینده خواهد داشت. شاید در آینده، کامپیوترهای شخصی با حافظه‌های داخلی کمتر و بسیار سریع‌تر مشاهده کنیم؛ آینده‌ای که اکثر کاربران داده‌ها و برنامه‌های خود را در سرویس‌های ابری ذخیره می‌کنند.

رابط کاربری با کنترل صوتی و هوش مصنوعی

مایکروسافت و بسیاری شرکت‌‌های دیگر ادعا می‌کنند که دستیار صوتی هوشمند (با نام‌های گوناگون همچون کورتانا، سیری ،گوگل اسیستنت، الکسا و غیره) را در پلتفرم اختصاصی خود به کاربر ارائه می‌کنند. همه‌ی ما می‌دانیم که دستیارهای کنونی به‌ هیچ‌ وجه تعریف کاملی از هوش مصنوعی نیستند. آن‌ها هیچ شباهتی به آنچه به‌عنوان هوش مصنوعی کامل در فیلم‌های علمی تخیلی می‌بینیم، ندارند؛ منتهی پیشرفت در این زمینه با سرعت و گسترش قابل‌قبولی انجام می‌شود و می‌‌توان آینده‌ی روشنی برای آن متصور شد.

سیری

در جدیدترین اخبار پیرامون هوش مصنوعی، نمونه‌های متعددی را دیده‌ایم که حتی توانایی فریب‌دادن انسان را هم دارند؛ به‌عنوان مثال گوگل دوپلکس را در نظر بگیرید. نمونه‌ی دیگر، دستیار صوتی علی‌بابا است که حتی توانایی‌هایی بیش از محصول گوگل دارد. با نگاهی به فناوری‌های کنونی می‌توان آینده‌ای با هوش مصنوعی کامل‌تر را در کامپیوترهای شخصی متصور شد؛ هوشی که توانایی بهینه‌ای در تشخیص صدا و درک مفاهیم دارد.

در بهترین تصور از آینده‌ی مبتنی بر هوش مصنوعی، می‌توان رابط کاربری با کنترل کامل صوتی را در نظر گرفت. در چنین آینده‌ای می‌توان هوش مصنوعی با قابلیت مکالمه‌ی کامل با انسان متصور شد که توانایی تشخیص کامل موقعیت، صحبت‌ها و ارائه‌ی پاسخ‌های هوشمندانه را داشته باشد. البته در چنین آینده‌ی زیبایی، فعلا باید چالش‌هایی همچون سوءاستفاده‌ی هوش مصنوعی از داده‌های کاربران یا عملکردهای خطاکارانه‌ی دیگر را نادیده گرفت.

از مزایای دیگر رابط‌های کاربری مبتنی بر صوت و هوش مصنوعی می‌توان به دریافت اعلان به‌صورت صوتی اشاره کرد. البته بسته به دیدگاهی که نسبت به آینده‌ی هوش مصنوعی دارید، این امکان می‌تواند مزیت یا عیب باشد. به‌هرحال هوش مصنوعی در چنین آینده‌ای با لحن نزدیک‌تر به انسان با کاربر ارتباط برقرار می‌کند و تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر فراهم خواهد کرد.

سیستم‌عاملی که خود را تعمیر می‌کند

رفع سریع مشکل‌های عملیاتی سیستم‌عامل، هنوز چالشی بزرگ در صنعت نرم‌افزار محسوب می‌شود

چالش با کامپیوترهای شخصی برای همه‌ی کاربران دنیای فناوری وجود دارد. همه‌ی ما زمان‌هایی را تجربه کرده‌ایم که با وجود همه‌ی مهارت‌های فنی، مشکلی اساسی با سیستم عامل یا دیگر برنامه‌های کامپیوتری پیدا کنیم. کاهش سرعت، مشکلات متعدد صفحه آبی و چالش‌های مشابه، همگی زمان زیادی را از کاربر می‌گیرند. البته ابزارهای متنوعی برای جلوگیری از چالش‌های مذکور و حل مشکل‌‌های مربوطه وجود دارد، اما به‌هرحال هنوز می‌توان بهبودهای زیادی در سطح سیستم‌عامل ایجاد کرد.

ایده‌ی سیستم‌عاملی که توانایی تعمیر خود را داشته باشد، از سال‌ها پیش وجود داشت. مایکروسافت در ویندوز 7 چنین ادعایی داشت و حتی ابزارهایی برای این امر ارائه کرد. البته ابزارهای مذکور هیچ‌گاه کابری عالی تعمیر خودکار سیستم‌عامل را ارائه نمی‌کردند و باز هم چالش‌هایی به‌همراه داشتند.

تعمیر ویندوز

سیستم‌عاملی را در آینده تصور کنید که بدون دخالت کاربر یا نیاز به فعالیت اضافه، توانایی تشخیص مشکل در سطح سیستمی را داشته باشد. به‌علاوه تعمیر ایراد نیز به‌صورت خودکار توسط خود سیستم انجام می‌شود. چنین آینده‌ای به‌معنای شناسایی و رفع مشکل پیش از شناسایی آن از سوی کاربر خواهد بود. درنهایت با همین رویکرد، نرم‌افزارهایی خواهیم داشت که هیچ‌گاه با چالش روبه‌رو نمی‌شوند. شاید این آینده را بتوان عالی‌ترین آیند‌ه‌ی ممکن برای سیستم‌های عامل دانست.

واقعیت مجازی

هدست‌های واقعیت مجازی از چند سال پیش حضور قابل‌توجهی در دنیای کامپیوتر داشته‌اند. البته هنوز موانع متعددی بر سر راه ورود آن‌ها به بدنه‌ی جامعه وجود دارد. بازی‌ها در این صنعت روز‌به‌روز بهتر می‌شوند، اما هنوز کاربردی واقعی و الزامی برای دستگاه‌های مذکور وجود ندارد. به‌علاوه با وجود کاهش قیمت‌های اخیر در بازار واقعیت مجازی، هنوز دستگاه‌های آن گران‌قیمت محسوب می‌شوند.

نسخه‌های جدید و بهینه‌سازی‌شده از اکیولس ریفت و اچ‌تی‌سی وایو اکنون در بازار وجود دارند. به‌علاوه هدست گران‌قیمت هولولنز با برچسب قیمتی ۳،۵۰۰ دلار هم گزینه‌ی مناسب دیگری برای کاربران واقعیت مجازی محسوب می‌شود. هیچ‌یک از محصولات مذکور به‌اندازه‌ی کافی کاربر امروزی را به خرید تشویق نمی‌کنند. درواقع کاربر هنوز قانع نشده است که واقعیت مجازی (یا در سطح پایین‌تر، واقعیت افزوده) کاربردی آن‌چنان حیاتی دارد که هزینه‌های بالا را به‌صرفه کند. در این‌ میان، شاید با توسعه‌ی سخت‌افزارها و بهینه‌سازی آن‌ها، بتوان به آینده‌‌ای بهتر امیدوار بود.

واقعیت مجازی

در آینده می‌توان انتظار هدست‌های واقعیت مجازی ارزان‌تر، سبک‌تر و با پیچیدگی کمتر داشت. نسخه‌های جدید از مجیک لیپ، هولولنز، وایو و ریفت در آینده‌ی مورد نظر به بازار عرضه می‌شوند و قطعا بهبودهایی نسبت به نسخه‌های کنونی خواهند داشت. در آینده‌ی نزدیک می‌توان بهبود رزولوشن محتوا، بهبود نرخ بازسازی فریم، ردگیری بهتر چشمان کاربر، فناوری‌های وایرلس جدید و کاهش در لگ محتوا را انتظار داشت. شاید درنهایت شاهد قطعه‌ای بی‌سیم باشیم که شباهت بیشتری به طرح گوگل گلس داشته باشد.

کارشناسان امیدوار هستند که در آینده‌ی پیش‌رو، نرم‌افزار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مانند سخت‌افزار بهبود پیدا کند. با چنین رویکردی شاید بالاخره شاهد اپلیکیشنی باشیم که کاربران را مجاب به استفاده از سخت‌افزارهای مذکور کند. فیسبوک در برنامه‌های خود چنین تصوری دارد و خرید و تعامل اجتماعی از طریق واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را جزئی از آینده می‌داند.

درنهایت دنیای کامپیوترهای رومیزی با وجود تمام پیش‌بینی‌های گذشته روند رو به مرگ ندارد. هنوز انواع محصولات سخت‌افزاری در این بازار تولید و عرضه می‌شود و کاربران خاص با کارایی‌های حرفه‌ای، خود را نیازمند چنین محصولاتی می‌دانند. به‌علاوه تحقق هر یک از نظریه‌های بالا می‌تواند با ایجاد تحول در کارایی کامپیوترها، بار دیگر بازار آن‌ها را نیز رونق دهد.

yastech بازدید : 178 سه شنبه 28 آبان 1398 نظرات (0)
با iLife MP8 آشنا شوید؛ رایانه‌ی کوچکی که در کف دست جای می‌گیرد

آی‌لایف اخیرا موفق شده رایانه‌ای به‌نام MP8 بسازد که اندازه‌ی بسیار کوچکی دارد و می‌توان آن را در کف دست نگه داشت.

 
 

بررسی دقیق محصولات تولیدشده در حوزه‌ی فناوری در چند سال اخیر، نشان می‌دهد یکی از اصلی‌ترین تغییرات حاصل‌شده در آن‌ها، کوچک‌ترشدن اندازه‌شان بوده است. شرکت‌های مختلف همواره سعی کرده‌اند محصولاتی تولید کنند که ضمن بهره‌مندی از سخت افزار مناسب، اندازه‌ای جمع‌و‌جورتری داشته باشند. آی‌لایف، یکی از شرکت‌های چینی فعال در حوزه‌ی تولید رایانه، اخیرا در این مسیر قدم برداشته و رایانه‌ای تولید کرده که توانسته توجهات زیادی را به‌سمت خود جلب کند. محصول جدید این شرکت اندازه‌ای بسیار کوچک دارد و از سیستم عامل ویندوز 10 بهره می‌ببرد. 

رایانه‌ی مذکور که از آن با نام کامل iLife MP8 Micro PC یاد می‌شود، احتمالا کوچک‌ترین رایانه‌ی ساخته‌شده در دنیا (حداقل در عصر مدرن) است. میکرو پی‌سی MP8 آی‌لایف به‌حدی کوچک‌جثه است که می‌توان آن را در کف دست نگه داشت. رسانه‌ی Liliputing در گزارشی مدعی شده است احتمالا رایانه‌ی مذکور هنگام عرضه به بازار نام دیگری خواهد داشت.

فعلا جزئيات دقیق مربوط به ابعاد رایانه‌ی جدید آی‌لایف را نمی‌دانیم؛ بااین‌حال، رسانه‌ی Notebook Italia می‌گوید میکرو پی‌سی MP8 اندازه‌اش درحدود یک‌چهارم کامپوتر کوچک اینتل با نام NUC است. همچنین، می‌توانیم تخمین بزنیم MP8 ابعادی معادل ۵۰ در ۵۰ در ۴۰ میلی‌متر داشته باشد. 

iLife MP8 Micro PC

ازآنجاکه iLife MP8 اندازه‌ی بسیار کوچکی دارد، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم از سخت‌افزاری قدرتمند نظیر پردازنده‌یRyzen 9 3900x AMD بهره‌مند باشد و به‌جای آن، به پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Celeron N4100 سری Gemini Lake اینتل مجهز شده است. پردازنده‌ی این رایانه از فرکانس پردازشی پایه‌ی ۱/۱۰ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۲/۴۰ گیگاهرتز و پردازنده‌ی گرافیکی UHD Graphics 600 اینتل بهره می‌برد.

شایان ذکر است رایانه‌ی کوچک آی‌لایف از ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی استفاده می‌کند. احتمال می‌دهیم این حافظه‌ی eMMC درحقیقت کارت میکرو SD یا حتی شاید SD باشد که به مادربرد دستگاه متصل شده است. همچنین، رایانه‌ی جدید آی‌لایف به یک فن کوچک هم مجهز شده است تا در هنگام فعالیت خنک بماند. در پنل پشتی دستگاه درگاه‌های مختلفی شامل یک درگاه USB Type-C و دو درگاه USB 3.0 و یک درگاه HDMI به‌چشم می‌خورند. درضمن در بخش کناری، اسلات میکرو SD و جک ۳/۵ میلی‌متری هدفون و در بخش جلویی، دکمه‌ی پاور به‌چشم می‌خورد.

افزون‌بر‌این، رایانه‌ی مذکور فقط چهار گیگابایت حافظه‌ی رم دارد. امروزه بسیاری از دارندگان رایانه‌های شخصی ترجیح می‌دهند محصولی داشته باشند که از هشت گیگابایت رم بهره‌مند باشد تا بتوانند به‌راحتی ازطریق آن کارهای روزمره را انجام دهند و اپلیکیشن‌های مختلف را اجرا کنند. جالب‌‌ترین نکته درباره‌ی این رایانه به مشخصات فنی آن مربوط نمی‌شود و درواقع، وقتی بحث MP8 Micro PC پیش می‌آید، کمتر کسی به فکر سرعت پردازنده‌ی آن می‌افتد. مهم‌ترین نکته درباره‌ی MP8، اندازه‌ی کوچک و راحتیِ حمل آن است که می‌توانید آن را در هرجا با خود حمل کنید.

iLife MP8 Micro PC

در کنار آنچه گفته شد، فراموش نکنید بسیاری از کسب‌و‌کارها از سیستم‌های قدرتمندی استفاده نمی‌کنند و رایانه‌هایشان را فقط به چهار گیگابایت حافظه‌ی رم مجهز می‌کنند؛ بنابراین امکان استفاده از محصول جدید آی‌لایف حتی در کسب‌و‌کارها نیز وجود دارد. MP8 به‌لطف داشتن اندازه‌ای کوچک، ظرفیت درخورتوجهی برای محبوب‌شدن دارد و محصولی خلاقانه به‌شمار می‌آید.

بااین‌‌همه، قطعا این سؤال برای اکثر کاربران پیش می‌آید که با تهیه‌ی چنین محصولی انتظار چه عملکردی را می‌توانیم از آن داشته باشیم؟ سخت‌افزار این دستگاه به‌گونه‌ای است که می‌تواند برای انجام کارهای اداری به‌خوبی جواب‌گو باشد؛ زیرا در اکثر دفاتر اداری، سیستم‌های قدرتمندی حضور ندارند و رایانه‌ی جدید آی‌لایف هم می‌تواند در نقش سیستمی ظاهر شود که ازطریق آن کارهای اداری انجام می‌پذیرند.

از زمان معرفی اولیه‌ی MP8، کارشناسان زیادی درباره‌ی آن اظهارنظر کرده‌اند. برخی از آن‌ها می‌گویند گرچه MP8 محصولی نوآورانه و جذاب است، نمی‌تواند جواب‌گوی نیاز بسیاری از کاربران معمولی باشد. به‌عبارت‌دیگر، دلیلی وجود ندارد این کاربران به‌دنبال تهیه‌ی رایانه‌ی جدید آی‌لایف باشند. داشتن پردازنده‌ی کُند و حافظه‌ی رم اندک و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایتی، همگی مواردی هستند که باعث می‌شوند MP8 آی‌لایف محصولی قدرتمند نباشد و نتواند تجربه‌ی لذت‌بخشی به کاربران معمولی منتقل کند. فعلا جزئیات مربوط به قیمت این دستگاه مشخص نشده است.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 7
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 17
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 60
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 157
  • بازدید ماه : 360
  • بازدید سال : 14,757
  • بازدید کلی : 36,388